Mjeshtrat e vjetër si Leonardo da Vinçi, Sandro Bottiçelli dhe Rembrandt mund të kenë përdorur proteina, veçanërisht të verdhën e vezës, në pikturat e tyre me vaj, sipas një studimi të ri.
Gjurmët e sasive të mbetjeve të proteinave janë zbuluar prej kohësh në pikturat klasike të vajit, megjithëse ato shpesh i atribuoheshin kontaminimit. Një studim i ri i botuar të martën në revistën "Nature Communications" zbuloi se përfshirja ishte e mundshme e qëllimshme - dhe hedh dritë mbi njohuritë teknike të Mjeshtrave të Vjetër, piktorëve më të aftë evropianë të shekullit të 16-të, 17-të ose fillimit të 18-të, dhe mënyrën se si ata përgatitnin bojërat e tyre.
"Ka shumë pak burime të shkruara në lidhje me këtë dhe asnjë punë shkencore nuk është bërë më parë për të hetuar këtë temë në një thellësi kaq të madhe," tha autorja e studimit Ophélie Ranquet e Institutit të Inxhinierisë dhe Mekanikës së Procesit Mekanik në Institutin e Teknologjisë Karlsruhe në Gjermani, në një intervistë telefonike.
"Rezultatet tona tregojnë se edhe me një sasi shumë të vogël të verdhë veze, ju mund të arrini një ndryshim të mahnitshëm të vetive në bojën e vajit, duke demonstruar se si mund të ketë qenë e dobishme për artistët."
Thjesht duke shtuar pak të verdhë veze në punët e tyre, rezulton, mund të ketë efekte afatgjata që shkojnë përtej thjesht estetikës.
Vezë dhe vaj
Krahasuar me mediumin e formuluar nga egjiptianët e lashtë të quajtur tempera - e cila kombinon të verdhën e vezës me pigmentet pluhur dhe ujin - boja e vajit krijon ngjyra më intensive, lejon kalime shumë të buta të ngjyrave dhe nuk thahet shumë shpejt, kështu që mund të përdoret për disa ditë pas përgatitjes. Megjithatë, boja e vajit, e cila përdor vaj liri ose lule dielli në vend të ujit, ka gjithashtu të meta, duke përfshirë të qenit më e ndjeshme ndaj errësimit të ngjyrës dhe dëmtimit të shkaktuar nga ekspozimi ndaj dritës.
Për shkak se bërja e bojës ishte një proces artizanal dhe eksperimental, është e mundur që Mjeshtrat e Vjetër mund t'i kenë shtuar të verdhën e vezës, një përbërës i njohur, në llojin më të ri të bojës, e cila u shfaq për herë të parë në shekullin e shtatë në Azinë Qendrore përpara se të përhapej në Evropën Veriore në mesjetë dhe në Itali gjatë Rilindjes. Studiuesit rikrijuan procesin e bërjes së bojës duke përdorur katër përbërës - të verdhën e vezës, ujë të distiluar, vaj liri dhe pigment - për të përzier dy ngjyra historikisht të njohura dhe domethënëse, të bardhën e plumbit dhe blunë ultramarine.
"Shtimi i të verdhës së vezës është i dobishëm sepse mund të rregullojë vetitë e këtyre bojrave në një mënyrë drastike," tha Ranquet, "Për shembull duke e treguar plakjen ndryshe: Duhet një kohë më e gjatë që boja të oksidohet, për shkak të antioksidantëve që ndodhen në të verdhën e verdhë."
Reaksionet kimike midis vajit, pigmentit dhe proteinave në të verdhën e vezës ndikojnë drejtpërdrejt në sjelljen dhe viskozitetin e bojës. “Për shembull, pigmenti i bardhë i plumbit është mjaft i ndjeshëm ndaj lagështirës, por nëse e lyeni me një shtresë proteine, e bën atë shumë më rezistente, duke e bërë bojën mjaft të lehtë për t’u aplikuar”, tha Ranquet.
“Nga ana tjetër, nëse doje diçka më të fortë pa pasur nevojë të shtoni shumë pigment, me pak të verdhë veze mund të krijoni një bojë impasto të lartë”, shtoi ajo, duke iu referuar një teknike lyerjeje ku boja shtrihet në një goditje mjaft e trashë sa që goditjet e penelit janë ende të dukshme. Përdorimi i më pak pigmentit do të ishte i dëshirueshëm shekuj më parë, kur pigmente të caktuara - të tilla si lazuli lapis, i cili u përdor për të bërë blu ultramarine - ishin më të shtrenjta se ari, sipas Ranquet.
[caption id="attachment_1340812" align="alignnone" width="727"] "Madonna e Karafilit", e ekspozuar në Alte Pinakothek në Mynih, Gjermani, është një nga pikturat më të hershme të Leonardo da Vinçit. Rrudhat e bojës së vajit janë të dukshme në fytyra. Kredia: Universal Images Group/Getty Images[/caption]
Një dëshmi e drejtpërdrejtë e efektit të të verdhës së vezës në bojë vaji, ose mungesës së saj, mund të shihet në "Madonna e Karafilit" të Leonardo da Vinçit, një nga pikturat e vëzhguara gjatë studimit. Aktualisht e ekspozuar në Alte Pinakothek në Mynih, Gjermani, vepra tregon rrudhje të dukshme në fytyrën e Marisë dhe fëmijës.
"Boja e vajit fillon të thahet nga sipërfaqja e poshtë, kjo është arsyeja pse ajo rrudhet," tha Ranquet.
Një arsye për rrudhat mund të jetë një sasi e pamjaftueshme e pigmenteve në bojë dhe studimi ka treguar se ky efekt mund të shmanget me shtimin e të verdhës së vezës: "Kjo është mjaft e mahnitshme sepse keni të njëjtën sasi pigmenti në bojë, por prania e të verdhës së vezës ndryshon gjithçka."
Për shkak se rrudhosja ndodh brenda disa ditësh, ka të ngjarë që Leonardo dhe Mjeshtra të tjerë të Vjetër të kenë kapur këtë efekt të veçantë, si dhe vetitë e dobishme të të verdhës së vezës në bojë vaji, duke përfshirë rezistencën ndaj lagështirës./Liberale.la