Nga Byben O'Donnell
Thellë në juglindje Shqipëri, një fshat i vogël ka pesë kisha, të cilat kanë përqendrimet më madhështore të artit të afreskut të krishterë ortodoks në botë.
Nga jashtë, kishat në Voskopojë ngjajnë me hambarë prej guri, një pasqyrim i shekullit të 18-të, si një vend grumbullimi i krishterë në Perandorinë Osmane islame. Brenda, megjithatë, ato zbulojnë kryevepra të pikturuara me blu, të kuqe dhe të verdha brilante që marrin jetë në tema të mrekullueshme (Krishti i Plotfuqishëm ose Pantokrator) dhe të çuditshme (Shën Nikolla tejkalon perëndeshën Artemis). “Për ne është si Luvri”, thotë Ministrja e Kulturës e Shqipërisë, Elva Margariti.
Nuk ka vende të tjera në Shqipëri apo në botë si kishat e Voskopojës dhe afresket e tyre 43,000 metra katrorë. Qeveria i listoi ato Monument Kulture dhe në vitin 2020 njohu qendrën e fshatit ku ndodhen shumica e tyre si Ansambël Historik. Ndoshta më e rëndësishmja, afresket janë një artefakt mbresëlënës Lindja-takon Perëndimin e një identiteti multikulturor, multifetar shqiptar, shumë prej tyre kishin frikë se do të shuhej nën ish-regjimin komunist.
Është një mrekulli e vogël që afresket mbijetojnë. Duke filluar nga fundi i shekullit të 18-të, Voskopoja u plaçkit dhe u shkatërrua tre herë në 20 vjet. U dogj në Luftën e Parë Botërore dhe u bombardua në Luftën e Dytë Botërore. Nga më shumë se 20 kishat që dikur ishin në fshat, vetëm gjashtë kanë mbetur, duke përfshirë pesë me afreske.
Në dekadat e fundit, këto thesare arkitekturore dhe artistike kanë rënë në shkatërrim. Një kishë pësoi atë që një autoritet rajonal e quajti dëm të nivelit "SOS" nën reshjet e mëdha të shiut në vitin 2021, kur çatia e saj u shemb pjesërisht. Një tjetër u deklarua në gjendje kritike një vit më vonë.
Tani, ndërsa turizmi në zonë rritet, një kuadër studiuesish dhe restauruesish të përkushtuar po garojnë për të shpëtuar kishat. Në nëntor, Ministria e Kulturës zbuloi një propozim ambicioz që do të sillte ruajtës të artit nga e gjithë Evropa dhe arkitektë konservues për t'i restauruar para se të jetë tepër vonë.
"Parisi i Ballkanit"
Shqipëria ka një histori të turbullt. Gjatë mijëra viteve, vendi u pushtua nga disa perandori, nga romakët deri te bizantinët e osmanët. Pikërisht në periudhën e fundit Voskopoja lulëzoi, duke u bërë "Parisi i Ballkanit" në vitin 1760, siç shkruajnë vëzhguesit.
Voskopoja, në atë kohë një qytet me mirëbesim, kontrollonte një rrugë fitimprurëse tregtare tokësore midis Adriatikut dhe Stambollit, duke lidhur osmanët me dogët në Venecia, Habsburgët në Vjenë dhe më gjerë. Në kulmin e saj, funksiononin rreth 50 esnafe artizanale, duke tërhequr dhe trajnuar artizanë si rrobaqepës, argjendarë dhe armëpunues. Për njëfarë kohe, qyteti kishte të vetmen shtypshkronjë në Perandorinë Osmane, të ushqyer nga Akademia e Re, një organizëm i ideve Iluministe e themeluar në vitin 1744.
[caption id="attachment_1403133" align="alignnone" width="641"] FOTOGRAFI NGA IMAGEBROKER, ALAMY STOCK PHOTOS[/caption]
Shkathtësia ekonomike e qytetit i mundësoi atij të lulëzonte si një qendër e besimit dhe artit të krishterë ortodoks në perandorinë e dominuar nga feja islame, duke çuar në një bum në ndërtimin e kishave. Por duke filluar nga fundi i shekullit të 18-të, qyteti filloi të bjerë. Në vitin 1769 grabitësit, me gjasë nga rajoni përreth, plaçkitën Voskopojën. Banorët ikën dhe qyteti dikur madhështor u reduktua në një fshat të vogël. Ajo u rrudh më tej nga luftërat e mëdha të shekullit të 20-të.
Pas Luftës së Dytë Botërore, diktatori Enver Hoxha konsolidoi sundimi i tij mbi Shqipëri, duke zbatuar ateizmin nën regjimin e tij komunist. Kishat e mbijetuara të Voskopojës, në rastin më të mirë, u lanë pas dore, u përdorën si magazina dhe depo. Kishat gjetkë u shkatërruan. Besimtarët fshehurazi fshehën ikona fetare nën dërrasat e dyshemeve në shtëpitë e tyre. Priftërinjtë, si dhe imamët dhe klerikë të tjerë, u ekzekutuan ose u dërguan në kampet e punës.
“Mendoj se është e rëndësishme që fëmijët të dinë sot se çfarë besonin të parët e tyre, çfarë sakrifikuan dhe çfarë luftuan për të shpëtuar,” thotë Fjoralba Prifti, drejtore e Muzeu Kombëtar të Artit Mesjetar në Korçë afër, i cili mban 6400 ikona, duke përfshirë shumë të ruajtura nga kishat e Voskopojës.
Kur ra regjimi në vitin 1991, fshatarët u mblodhën në Rr. Nikolla. “Edhe pse kishin frikë, kishin njëri-tjetrin”, kujton që nga ajo kohë At Thoma Samaraj, kryeprift i kishave të Voskopojës. “Perëndia gjithmonë na ka thënë: “Unë jam brenda jush.”
Koha ka vazhduar të degradojë kishat. Në vitin 2002 dhe 2004, ato fituan njohje të dyshimtë në listën e World Monuments Fund për vende të trashëgimisë në rrezik. Në vitin 2018, ato hynë në listën "7 më të rrezikuarat" të Europa Nostra.
“I gjithë fshati është një vend ndërhyrje e vazhdueshme,” pranon Margariti, ministrja e Kulturës. Por ka kaluar më keq. “Kjo është fryma e shqiptarëve – duke rezistuar gjithmonë dhe duke treguar gjithmonë se mund të vazhdojnë artin e tyre, trashëgiminë e tyre kulturore, ndër vite”, shton ajo.
Bukuri e brendshme
Plagët nga historia janë ende të dukshme në një turne të fundit në Kishën e Shën Mërisë me Anxhela Zgurin, docente pranë Institutit të Monumenteve të Kulturës të qeverisë dhe pronare e "Bujtinë Liana". (Zguri dhe një docent tjetër kryejnë turne; vizitorët mund t'i kontaktojnë ata duke telefonuar në numrin e vendosur jashtë çdo kishe.) Arkitektura nartheks u shkatërrua dhe foltoret u rrënua pjesërisht nga bombat e Luftës së Dytë Botërore. Të shtrembëruara nga ekspozimi i viteve, shumica e afreskeve "nuk janë në gjendje të mirë", thotë ajo. Megjithatë, ajo mbetet një strukturë mbresëlënëse.
E ndërtuar në vitin 1699, është më e madhja dhe më e vjetra nga katër kishat me afreske që qëndrojnë ende në fshat. Tre të tjerat u ngritën brenda pak dekadash dhe të gjitha janë të vendosura afërsisht në të njëjtën zonë. (E pesta është në një manastir në një kodër me pamje nga fshati.)
[caption id="attachment_1403145" align="alignnone" width="1278"] PHOTOGRAPH BY WITOLD SKRYPCZAK, ALAMY STOCK PHOTOS[/caption]
Ajo që e dallon secilën është arti në mure. Arti ortodoks duhej t'u përmbahej disa parimeve të ikonografisë fetare, dhe afresket duhej të përcillnin historitë e Biblës dhe të krishterimit të hershëm tek një kongregacion analfabet. Pjesa tjetër varet nga imagjinata e piktorëve.
Në Kishën e Shën Marisë, skenat e kryeengjëjve Mikael dhe Gabriel janë pika kryesore; Vajza 5-vjeçare e Zgurit imagjinon se ata po fluturojnë. Përreth kthesës, një pikturë në Kishën e Shën Athanasiut përshkruan kullat e Babilonisë që bien mbi banorët e saj fatkeq, midis veprave të tjera të nënshkruara nga vëllezërit Kostandin dhe Athanas Zografi, artistë të frytshëm që i shtuan stilit ortodoks lulëzimin barok, rokoko dhe gotik, në shekullin e 18-të. Që atëherë, shkelësit kanë zhvlerësuar shumë skena.
Pjesa qendrore e fshatit, Kisha e Shën Nikollës është domeni i David Selenicës, një mjeshtër portreti aktiv në vitet 1720, i cili pikturoi në mënyrë anekdotike fytyrat e fshatarëve mbi trupat e shenjtorëve. Në një panel, Shën Nikolla lutet mbi trupin e një marinari, ndërsa dallgët e një stuhie të frikshme trondisin anijen e tij. Muralisti zgjodhi ta vendoste shenjtorin në mënyrë anakronike mbi një galion me katër direkë, të zbukuruar me top.
Lëvizja e ringjalljes
Ka shpresë për kishat e mbetura të Voskopojës. Të inkurajuar nga rritja e turizmit, vendasit po hedhin dritë mbi strukturat, fshatin dhe historinë e tij. Në nëntor, Ministria e Kulturës shpalli një plan ambicioz për restaurimin dhe zhvillimin e qytetit.
[caption id="attachment_1403143" align="alignnone" width="1275"] PHOTOGRAPH BY IMAGEBROKER, ALAMY STOCK PHOTOS[/caption]
Plani përfshin fortifikimin e muraturës dhe çatitë e varura të tre kishave. Afresket do të restaurohen jo vetëm nga "maestrot e vjetër" të teknikës, por edhe nga profesorë ndërkombëtarë dhe studentë të ruajtjes së artit, në terren. Gjithashtu në listën e dëshirave: ndriçim i ri për një eksperiencë muzeale, guida audio dhe turne virtuale.
Ministria i ka dorëzuar propozimin Bankës Evropiane për Rindërtim dhe Zhvillim për financim, të cilin Margariti vlerëson se mund të arrijë rreth dy milionë euro ( 2.1 milion dollarë). Projektet e rehabilitimit do të zgjasin të paktën dy vjet.
Ndërkohë, maestrot kanë nisur tashmë punën për afresket e Shën Nikollës. Pas gjashtë muajsh janë përfunduar dy panele. Diku tjetër në qytet, udhëtarët mund të qëndrojnë në pallate historike të rinovuara dhe të mësojnë për lavdinë e dikurshme të Voskopojës. Në një fushë pak përtej fshatit ekzistues sot, shenjat tregojnëë vendin ku dikur qëndronin akademia e madhe, biblioteka dhe shtypshkronja. Dhe në Muzeun Kombëtar të Artit Mesjetar, i cili pati një rekord prej 27,000 të vizitorëve këtë vit, ata panë nga afër një duzinë ikonash të Zografit dhe një të rrallë të Selenicës, së bashku me pikturat e bashkëkohësve të tyre, me gdhendje në dru dhe punime metalike.
Në këtë xhep të Shqipërisë, ruajtja është personale. Të rritur nën regjimin komunist, “njerëzit e moshës sime nuk e dinin se çfarë ishte kisha, çfarë ishte Zoti”, thotë prifti. "Është e rëndësishme që njerëzit e një vendi të dinë traditat e tyre - nga kanë ardhur dhe kujt i përkasin."/Liberale.al