-Për romanin autobiografik “Vila me tri porta” të Veta Bekteshit-
Preç Zogaj
Romani autobiografik “Vila me tri porta” i shkrimtares Vera Bekteshi ka disa ngjashmëri me librin monumental “ Rrno per me tregue”, të At Zef Pllumit. Si lloje letrare të dy janë libra me kujtime, ku një numër episodesh janë shkruar si romane, duke bërë që të jenë një gërshetim i memuaristikës me letërsinë e mirëfilltë; të dy janë shkruar nga autorë që kanë kaluar nëpër rrugë të ndryshme, në kalvarin e persekutimit komunist, At Zefi një jetë në burgje në fatin e vëllezërve të tij të urdhrit françeskan dhe klerik në përgjithësi, Vera Bekteshi për shumë vite në internim, në fatin e një vajze të emancipuar, babai i së cilës, Sadik Bekteshi, një zyrtar i elitës së regjimit komunist, akuzohet dhe dënohet me burg si pjesëtar i grupit puçist në ushtri dhe pas kësaj gjithë familja e tij internohet. Të dy librat në fjalë janë voluminozë dhe kjo ngjashmëri nuk do të kishte vlerë të vihej në dukje, nëse dy librat nuk do të ishin të tillë që të mbajnë të mbërthyer gjatë leximit, të prekin, të ngrenë shpirtin peshë herë pas here, të venë në mendime, të mësojnë, të edukojnë, të japin kënaqësinë estetike të bukurisë së të shkruarit , bukuri të cilën Petro Zheji e barazonte me vërtetësinë , kur pohonte me të folurën e tij muzikore “është e vërtetë, prandaj është e bukur” .
“Rrno per me tregue” dhe “Vila me tri porta” kanë edhe plot dallime. Por ajo që më nxiti mua të nënvizoj ngjashmërinë mes tyre është pikërisht të lexuarit e tyre me kureshtje, me emocione dhe me endje nga fillimi në fund, gjë që nuk ndodh shpesh me librat e këtij lloji apo me romanet e fiksonit.
Cili është sekreti? At Zefi ma pat thënë vetë kur gjatë promovimit të veprës së tij të jashtëzakonshme unë kisha shkruar nja katër faqe tekst duke dashtë me kapë e me shpjegue përse ai libër dallonte nga të tjerët : “Mos u lodh , padër”, më tha. “Ta them unë me një fjali. E kam shkru pa inad” . Ky ishte sekreti i “Rrno per me tregue”. Sekret i madh që meriton një ese me vete.
Edhe Vera Bekteshi e ka shkruar “pa inad” kalvarin e saj, duke i dhënë përparësi rrëfimit dhe duke qëndruar përmbi gjykimin digresiv emocional të ngjarjeve dhe njerëzve që i kanë bërë keq asaj, familjes së saj, miqve, bashkëkohësve, vendit të saj. Faktet e rrëfyera flasin vetë dhe shpalosen në libër me gjithë larminë e tyre. Autorja, ashtu si at Zefi në librin e tij, nuk është fokusuar vetëm te kategoria e fakteve të kujtesës së keqe, siç thuhet. Në faqet e librit të saj, evokohen ngjarje të jetës së përditshme në fshatrat e largëta të Beratit dhe njerëz të thjeshtë, që i japin jetë një spektri të gjerë jetësor dhe një game të pasur ndjesish e gjendjesh shpirtërore që jeta nuk e bjerr kurrë, siç janë mirësia, humori, solidariteti, ëndërrimi, dashuria, e tjerë. Po sekreti i “Vila me tri porta” është me i thellë së kaq. Në një shkrim për këtë libër poeti dhe përkthyesi Rudolf Marku ka nënvizuar sinqeritetin dhe vërtetësinë si karakteristikat më të dallueshme të rrëfimit nga autorja, lidhur ngushtë e gjithë kjo me kulturën e saj solide, e cila i jep vlerë artistike sinqeritetit. Përndryshe do të përfundonte në banalitet. Ne lidhje me këtë aspekt thelbësor të rrëfimit, shkrimtari nobelist Vargas Llosa shkruan në një ese të tijën: “Çështja e sinqeritetit apo mungesës së tij në letërsi është një çështje estetike, jo etike”.
Është e vështirë të përcaktohet se çfarë është vërtetësia në një vepër letrare apo memuaristike. Merret vesh se është edhe më shumë edhe më pak se një fotografi e ngjarjeve reale që ka jetuar apo njohur autori. E shoh dhe besoj se arrij ta dalloj në një libër ketë lloj vërtetësie, si një distilim dhe si një lidhje ngjarjesh të jetës së gjallë të cilave u jep një jetë mbi jetë – le ta themi kështu- dhe i ngre në rangun e një reference të reales së zhveshur nga manipulimet dhuntia, talenti i shkrimtarit. Një ngjarje ilustruese tipike e kësaj që po them nga libri “Vila me tri porta”, është dashuria dhe pastaj martesa e Zanës, motrës së autores, me Ferdiun, një djalë praktik me arsim tetëvjeçar në fshatin ku Bekteshët janë internuar. Autorja na thotë se një mbrëmje vallëzimi, ky Ferdiu i kishte pëshpëritur Zanës në vesh: “Unë do të të marr për grua shumë shpejt, para se të shkoj ushtar dhe do të bëjmë goxha djem së bashku”. “A e di se po mbush njëzet e pesë dhe jam pesë vjet më e madhe se ti”?,ia kishte kthyer ajo. “Nuk ka problem qe je edhe nja pesë centim më e gjatë dhe nja pesë herë më e bukur. Fëmijët tanë do të jenë yll fare”. Ky dialog thotë shumë për ngjizjen e lidhjes së tyre, rrethuar nga një mori, “ a e di “ të tjera, që njerëzit rreth tyre i kanë në majë të gjuhës. “A e di se kush jemi”?, do t’i thonë të vetës Zanës. Vërtetë paranoja dhe hakmarrja e Enverit i kishte degdisur e damkosur si armiq, por krenaria e rangut qëndron mbi fatin. “A e di se janë armiq’?, do t’i thonë të vetët Ferdiut. Vajza dhe djali nuk do të dëgjojnë nga këto sirena. Zana ikën fshehurazi nga shtëpia sipas planit që kanë bërë me Ferdiun. Nëpër një mori peripecish të pabesueshme, duke parë si mblidhet rreth tyre vigjilenca dhe kërkimi për t’i ndaluar të lidhin jetën bashkë, ata, si të ishin arratisur nga një kamp përqendrimi, shkojnë e dorëzohen si heretikë pikërisht atje ku do ti dorëzonin ata që u janë qepur: në Degën e Punëve të Brendshme. Është një zgjedhje e mençurisë praktike të djaloshit, që ka domethënien e një loje të bukur, me dyfytyrësinë e Degës, që, duke qenë si sfinksi që ndërsen vigjilencën e të gjithëve kundër armiqve të partisë, mban edhe maskën e strehës zemërgjerë në shërbim të popullit. Ferdiu dhe Zana me siguri nuk e mendojnë si lojë, ata dorëzojnë naivitetin e tyre në Degë. Ferdiu nuk lëshon me asnjë çmim ndaj presioneve. As Zana nuk u trembet sakrificave. Ata e shkruajnë bashkë fatin e tyre. Vështruar nga ajo çfarë kishin qenë Bekteshët në Tiranë, para se tu binin rrufetë e Zeusit të Bllokut dhe vështruar nga perspektiva e rikthimit të tyre në kryeqytet, pas rënies së komunizmit, me reputacionin e një familjeje të paepur, që rangun e mëparshëm e ka ngritur në shembull të dinjitetit në sakrificë, martesa e Zanës në fshatin e largët të Beratit, do të dukej një anomali. Por jeta nuk sheh kaq shumë prapa apo përpara, siç e bëjmë kur tregojmë si nga sot atë që ka ndodhur dje. Ajo shtrin dorën e saj të diellit dhe ajrit, mund ta quajnë dorë të Zotit gjithashtu, dhe thërret për të jetuar, për të gëzuar, për t’u shumëfishuar, siç thuhet në librat e shenjtë. Kjo është një marrëdhënie jetësore të cilën Milan Kundera e ka trajtuar në disa faqe te librit të tij te famshëm “Shakaja”. Nuk është një shfaqje e përshtatjes apo konformizmit voluntarist. Është një manifestim i natyrshëm i jetës, ashtu si lulja që lulëzon vetvetiu mes ferrave.
Vera Bekteshi ta kujton përsëri Milan Kunderën, sikurse edhe romancierin rus Vasili Grosman, në epilogun e librit të saj, kur ajo dhe të tjerët kthehen nga internimi në Tiranë pas rënies së komunizmit. Njerëzit i dëshmojnë respekt kudo, por ajo ndjen se ka ndodhur një thyerje, një tehujëzim, për të cilën nuk ka menduar më parë. Sikur është e tepërt, sikur nuk mund t’i ngjisë më copat e jetës së saj. Për të ndarë me lexuesit këtë gjendje autorja thërret në ndihmë dy piktura të Rjhepinit, të cilat kanë si subjekt kthimin nga internimi. “Nuk i prisnin”, ky është titulli i pikturave. Kjo i ndodh Ludovikut, personazhit të romanit “Shakaja”. Nuk e presin kur i vjen dita të kthehet. “Gjithçka do të jetë e kaluar dhe asgjë e ndrequr”, shkruan me dëshpërim Kundera. “Koha do vetëm ata që i ka pjellë vetë, fëmijët, heronjtë, punëtorët e saj. Po ajo nuk do të dojë kurrë fëmijët e kohës së shkuar. E tillë është koha. Gjithçka kalon dhe ajo mbetet”, i mban ison Vasili Grosman në romanin e tij “Gjithçka kalon”, personazhi i të cilit është gjithashtu një lugat, një i kthyer nga gulagët. Dhe mes këtyre dy romancierëve të mëdhenj ndërhyn studiuesi i shquar i veprës së tyre, Alen Finkielkraut me fjalinë e famshme, që ve në piedestal letërsinë. Ai thotë se, për të marrë hakun e padrejtësive dhe krimeve dhe ndëshkuar kriminelët e miliona të vrarëve nuk ka tjetër veç letërsisë.
Në librin “Vila me tri porta”, Vera Bekteshi e shmang qëllimin e rivendikimit shpagues. Ajo rrëfen nga një lartësi intelektuale dhe etike, prej nga ia del të ndërtojë një tablo të absurdit dhe çarjes mendore mbi të cilën ngrihen doktrinat shelbuese të regjimeve totalitare. Një vështrim i tillë, bën që të duken të vegjël dhe të mjerë autorët e tragjedisë së familjes së saj dhe mijëra tragjedive të tjera të ngjashme apo më të rënda. Në këtë pikë prelati i pudorit të krishterë dhe vajza e formuar në rininë e saj në shkollën e ateizmit, takohen në katedrën e lirisë dhe humanes. “Vila me tri porta” realizon kështu, për lexuesit e çdo moshe dhe sidomos për ato të brezit të ri, që nuk e kanë jetuar të kaluarën komuniste pikërisht atë lloj shpagimi që cilëson Finekielkraut. /Gazeta Liberale