Një projekt-ligj i propozuar në parlamentin e Fildishtë që do të legalizonte poligaminë, por vetëm për meshkujt, ka nxitur reagime të forta nga avokatët e të drejtave të grave, të cilët e kanë quajtur atë një hap prapa në luftën për barazi. Poligamia është e ndaluar në shumë pjesë të botës, por mbetet e përhapur në vendet e Afrikës Perëndimore.
“Ne nuk mund ta legalizojmë poligaminë për të kënaqur epshin e një burri,” thotë troç ekspertja ligjore Désirée Okobé. Ajo është një nga gratë që ka folur kundër projektligjit të deputetes Yacouba Sangaré për legalizimin e poligamisë në vendin e Afrikës Perëndimore.
“Një burrë zgjedh të ketë më shumë se një grua për arsye personale, egoiste. Hapja e kësaj dere do të përfundonte duke krijuar një çekuilibër në shoqërinë tonë”, thotë Okobé në një intervistë telefonike.
Sipas saj dhe disa aktivisteve për të drejtat e grave në vend, legalizimi i poligamisë do të ishte një pengesë për gratë e Fildishtë që ende përballen me pabarazi dhe diskriminim sistematik.
Komisioni i OKB-së për të Drejtat e Njeriut e konsideron këtë praktikë diskriminuese ndaj grave dhe ka bërë thirrje për çrrënjosjen e saj.
Poligamia është e zakonshme në Afrikën Subsahariane
Edhe pse poligamia ka rënë globalisht në dekadën e fundit, ajo mbetet e zakonshme në Afrikën Perëndimore. Ajo praktikohet më gjerësisht në Afrikën Sub-Sahariane, mesatarisht nga 11% e popullsisë, sipas një sondazhi të vitit 2019 të kryer nga Qendra Kërkimore Pew. Shkalla e sindikatave poligame në Bregun e Fildishtë është pak më e lartë, në 12%.
Sangaré e ka bazuar projektin e tij në këto statistika, duke argumentuar që poligamia të bëhet një opsion ligjor pasi ligji i vitit 1964 që njeh vetëm monogaminë ka rezultuar i paefektshëm, thotë ai.
“Nëpër rajone dhe pavarësisht prejardhjes fetare, poligamia është e zakonshme në Bregun e Fildishtë. Burrat kanë shumë gra dhe komunitetet e pranojnë këtë. Pra, monogamia ekskluzive nuk përshtatet me realitetet tona, zakonet tona. Ne nuk mund të bëjmë thjesht copy-paste legjislacionin që është vendosur në vendet perëndimore. Ne duhet t’u japim njerëzve opsionin,”argumenton ai.
Hulumtimet kanë treguar se para ardhjes së kolonistëve dhe krishterimit në pjesë të Afrikës, poligjinia, e cila i lejonte burrat të merrnin më shumë se një bashkëshorte, ekzistonte sipas ligjit të familjes. Ndihmoi në shmangien e divorceve për shkak të infertilitetit dhe ishte një përgjigje ndaj një çekuilibri në raportin e grave dhe burrave.
Sangaré pretendon se qëllimi pas projektligjit është krijuar për të mbrojtur gratë që nuk kanë të drejta ligjore në martesat “tradicionale”. Një ligj i qershorit 2019 përcakton se “askush nuk mund të lidhë një martesë të re përpara se e para të zgjidhet” dhe se vetëm zyrtarët shtetërorë kanë autoritetin për të legalizuar një bashkim. Kështu, ligji shfuqizoi martesat tradicionale, për të cilat një kontratë shpesh lidhet me prikë. Nëse marrëdhënia përfundon, gratë nuk kanë të drejtë të kërkojnë kompensim nga partneri i tyre.
“Nevojitet legjislacion për të mbrojtur gratë. Nëse partneri i tyre vdes, ato mbeten në këtë vakum ligjor”, thotë Sangaré. Ai vazhdoi të argumentonte se monogamia “nxit” divorcin, pasi burrat që duan partnerë të shumtë kanë më shumë gjasa të largohen nga gratë dhe familjet e tyre nëse poligamia nuk lejohet.
Okobée pajtohet se nevojitet më shumë legjislacion për të mbrojtur gratë, por ajo kundërshton idenë se ky projekt-ligj është hartuar duke pasur parasysh interesat e grave.
“Është një justifikim për të justifikuar të pajustifikueshmen. Kjo nuk është për gratë. Gjithçka ka të bëjë me burrat që të marrin rrugën e tyre, “thotë ajo.
Organizatat për të drejtat e grave në Bregun e Fildishtë thonë se do të luftojnë ligjin dhe do të bëjnë gjithçka që munden për të parandaluar që ai të bëhet pjesë e ligjit. Ish-ministrja e solidaritetit dhe e të drejtave të grave, Constance Yai, ka qenë një nga kritikët më të zëshëm të planit të Sangare.
Standarde të dyfishta?
“Nuk ka gjë të tillë si poligamia në Bregun e Fildishtë. Ka burra që kanë disa dashnore,” tha ajo në një konferencë për shtyp të organizuar nga Lidhja e Fildishtë e të Drejtave të Grave.
Ajo theksoi se dokumenti është në kundërshtim me Kushtetutën e vitit 2016, e cila thotë se “të gjithë banorët e Fildishtë lindin dhe mbeten të lirë dhe të barabartë në ligj; askush nuk mund të privilegjohet apo diskriminohet për shkak të racës, përkatësisë etnike, klanit, fisit apo gjinisë”.
Komisioni i OKB-së për të Drejtat e Njeriut dhe Komiteti për Eliminimin e Diskriminimit ndaj Grave konsiderojnë se martesat poligame diskriminojnë gratë dhe kanë rekomanduar ndalimin e tyre.
Në praktikë, gratë në sindikatat poligame kanë të drejta të kufizuara dhe priren të veprojnë më të nënshtruara sesa gratë në sindikatat monogame, thotë Okobé.
“Shoqëria jonë i bën gratë të ndjejnë se duhet të jenë në një shtëpi me burrin për të pasur status. Por ne duhet t’u themi grave se ato mund të zhvillohen vetë: ato duhet të fuqizohen në të gjitha nivelet. Si i fuqizon gratë ndarja e një burri me gra të tjera dhe kërcënimi i ardhjes së një burri të ri? Nuk ka. Është degraduese”.
Aktivistet për të drejtat e grave kanë vënë në dukje një standard të dyfishtë, pasi projektligji propozon të legalizojë vetëm poligjininë dhe jo poliandrinë.
“Poligamia mashkullore nuk është forma e vetme e mundshme e bashkimit. Por a do të ishim në gjendje të supozonim edhe poligaminë femërore, për t’iu përmbajtur parimit të të drejtave të barabarta për gratë dhe burrat?”, pyeti Constance Yai gjatë një konference për shtyp të 11 korrikut, duke shkaktuar duartrokitje nga organizatorët e ngjarjes.
Feminizmi ‘i importuar nga perëndimi’
Por qëndrimi i saj ka marrë reagime të ndryshme në internet nga banorët e Fildishtë, të cilët jo të gjithë pajtohen me idenë e barazisë së përsosur midis burrave dhe grave.
“Feminizmi është i importuar nga Perëndimi. Ne kemi grupin tonë të vlerave [kulturore]. Nëse një burrë mund të ketë dy ose tre gra, kjo nuk do të thotë domosdoshmërisht se një grua duhet të ketë të njëjtën të drejtë. Nuk do të funksiononte. Do të krijonte kaos”, thotë Issa gjatë një debati të ashpër me miqtë e tij në një lokal në Abidjan.
Sipas mendimit të Okobe, patriarkaliteti sistematik është në rrënjë të refuzimit të feminizmit. “Mendësia e njerëzve duhet të ndryshojë. Shprehja ‘djemtë do të jenë djem’ është ajo që u ka mundësuar burrave të mbajnë në vend rendin e vjetër dhe të vazhdojnë të shtypin gratë. Në vend që të themi se është në natyrën e një burri të gjuajë dhe të ketë partnerë të shumtë, le të edukojmë djemtë, por edhe vajzat dhe gratë, në mënyrë që ata të kuptojnë pse barazia gjinore është kaq e rëndësishme.”
Projektligji i diskutueshëm i poligamisë ende duhet të kalojë nëpër disa faza përpara se të paraqitet dhe të hidhet në votim parlamentar.
“Gjykata Kushtetuese gjithashtu duhet të japë mendimin e saj, kështu që jemi larg vijës së finishit. Mund të zgjasë diku nga pesë muaj deri në pesë vjet. Por kjo nuk do të na pengojë. Unë besoj në këtë projektligj. E gjithë polemika rreth tij përfundimisht do të shpërthejë”, thotë Sangaré./Përshtati Liberale.al